Selecteer een pagina

Een tool als eerste stap voor pensioenactie

Grote ingewikkelde onderwerpen zoals je pensioen of duurzaam wonen zijn voor veel mensen niet te overzien. Ze weten niet waar ze moeten beginnen en denken dat zij zelf toch niets kunnen bereiken. Ze hebben niet de overtuiging dat ze hun gedrag kunnen veranderen, in gedragswetenschappelijke termen: ze missen ‘self-efficacy. Tooling helpt ze over de eerste drempel waarna vervolgstappen makkelijker worden. Dit werkt bijvoorbeeld voor pensioen.

Drempels wegnemen

De eerste stap is cruciaal bij gedragsverandering. Als iemand eenmaal met succes een eerste stap richting heeft gezet, worden vervolgstappen makkelijker. Het eerste succes geeft vertrouwen en het inzicht dat een complex probleem in kleine stukken is op te delen, geeft het gevoel meer controle te hebben.

Maar hoe help je mensen over de eerste drempel? We geven een voorbeeld uit de pensioenhoek, een van de taaiste onderwerpen als het om geldzaken gaat. Pensioen is ver weg, ingewikkeld en veel mensen hebben niet het gevoel dat ze zelf iets kunnen doen. Met pensioentool ‘Wat kan ik doen voor mijn pensioen’ hebben we desondanks honderdduizenden mensen op weg geholpen.

Maak gebruik van handelingsperspectief

De pensioentool stelt mensen een paar simpele vragen en geeft ze vervolgens gepersonaliseerde tips. Cruciaal daarbij is dat de tool altijd begint met een belangrijkste actie die is toegespits op de gebruiker. Zo is het voor iemand die is gescheiden, belangrijk om goed te weten hoe de verdeling van pensioen is geregeld, wordt een zzp’er gestimuleerd om pensioen te sparen met belastingvoordelen en krijgt iemand die bijna met pensioen gaat vooral hulp bij de praktische keuzes. Natuurlijk biedt de pensioentool altijd handelingsperspectief, oftewel een concreet handvat om echt in actie te komen en zo te ervaren dat je echt iets kunt doen.

Impact met kleine stappen

Door gebruikers te helpen zich concentreren op ‘first things first’ en daarbij ook echt op weg te helpen, stimuleert de tool om een eerste stap te zetten. Met de eerste stap gaan ze de drempel over en komen vervolgstappen in beeld. Ze voelen zich sterker en zullen die vervolgstappen eerder nemen. Van de gebruikers die we met de pensioentool hebben bereikt, heeft circa een derde een vervolgstap genomen.

Zowel voor de eerste stap over de drempel, als over de vervolgstappen denken we graag mee. Heb je een complex onderwerp en wil je ook de self-efficacy van je doelgroep vergroten, neem contact met ons op.

4 redenen om activatietools in te zetten om mensen te betrekken bij het nieuwe pensioenstelsel

Pensioen was altijd al ingewikkeld en veel mensen schuiven actie ondernemen op de lange baan. Nu er een nieuw stelsel...

Online tooling

Wil je je doelgroep in actie krijgen? Tools zijn daarvoor een perfect middel.

Onderzoek

Met een goed opgezet onderzoek genereer je aandacht, zowel in traditionele media als online.

Video en animatie

Beeld kan een hele krachtige aanvulling zijn voor een online campagne.

Artikelen

Een klassieke maar nog steeds effectieve manier om impact te genereren is (online) tekst.

Een tool als eerste stap voor pensioenactie

Grote ingewikkelde onderwerpen zoals je pensioen of duurzaam wonen zijn voor veel mensen niet te overzien. Ze weten niet waar ze...

4 tips om toeslagen toegankelijk te maken

Financieel gedrag gaat over ingewikkelde keuzes die op elkaar ingrijpen. Hierdoor zien burgers vaak door de bomen het bos niet...

Personaliseren: van geldzaken naar gasloos wonen

Mensen die actie willen ondernemen om gasloos te wonen, krijgen te maken met een woud van online informatiebronnen. Door de...
Vragen naar aanleiding van dit artikel? Wij helpen u graag aan een antwoord of een kortere kop als deze te lang is.